Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 124 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.04 vteřin. 
Aby se za nás měly děti kde stydět
Peřina, Jan ; Maršíková, Hana (oponent) ; Mléčka, Jan (vedoucí práce)
Práce se zabývá návrhem školy environmentální odpovědnosti v konkrétním městě podle principů inovativních pedagogických směrů, především pak podle lesních školek. Práce reaguje na absenci lesní školky na kroměřížsku a nabízí alternativu k současnému běžnému způsobu výuky a podobě škol. Návrh je konkrétně aplikovaný v Kroměříži. Ve čtyřech oblastech s rozdílnou prostorovou charakteristikou navrhuji intervence, které rozvíjejí a zpřístupňují dané lokality a které může využívat jak škola tak místní.
Akvárium jako ekosystém vhodný k etologickým pozorováním ryb
Mejstříková, Lucie ; Hanel, Lubomír (vedoucí práce) ; Andreska, Jan (oponent)
Akvaristika je velmi rozšířeným koníčkem nejen mezi dospělými, ale i mezi dětmi. Akvárium však nemusí sloužit pouze jako okrasný a relaxační prvek, ale také jako vyučovací pomůcka. Prostřednictvím projektové výuky v něm může být studována etologie ryb, například jejich orientace v prostoru a čase v souvislosti s místem krmení nebo epigamní a sociální chování. Úspěšnost a neúspěšnost chovu ryb a pěstování rostlin poukazuje na nerovnováhu minerálů a látek ve vodě, proto je důležité brát zřetel na jejich koloběh v akváriu. Tato práce popisuje, jak založit a pečovat o akvárium včetně vlastních doporučení. Pro názornost koloběhu látek, energie a hmoty byla vytvořena jednoduchá schémata, která lze využít i při výuce ekologie. V praktické části byla popsána biologie modelových akvarijních ryb doplněna mnoha vlastními fotografiemi. V didaktické části byly navrženy pracovní listy - jeden slouží jako podklad pro projektovou výuku, druhý pro analýzu dat. Efektivnost pracovních listů byla ověřena žáky šesté a osmé třídy základní školy. Druhý pracovní list vznikl jako reakce na nízkou návratnost a nepřesné řešení prvního z nich, který je časově náročný na realizaci (minimálně dva týdny). Výsledky žákovských prací zjednodušeného pracovního listu byly výrazně lepší vzhledem k okamžité zpětné vazbě učitele při...
Dětský muzikál a jeho využití v hudebně výchovném procesu
Dudlová, Nikola
Diplomová práce představuje dětský muzikál jako didaktický prostředek na prvním stupni základního studia. Práce mapuje vliv tvořivé dramatiky na rozvoj hudebních schopností, dovedností a tvořivosti. Teoretická část diplomové práce vymezuje pojem muzikál. Krátce popisuje vznik muzikálu jako hudebního žánru. Praktická část přináší možnosti aplikace muzikálu do výchovně vzdělávacího procesu. Poskytuje konkrétní modelové situace, které vedou u žáků k rozvoji klíčových kompetencí. Tvůrkyní muzikálu je samotná autorka práce. Předkládá notový záznam, scénář a metodický materiál. Zvolenou metodou pro terénní výzkum je plánovité pozorování rozvržené do deseti lekcí, a to formou projektového vyučování. Práce mapuje, zda muzikál umožňuje aktivní zapojení všech žáků do hudebně výchovného procesu. Stanovené hypotézy jsou verifikovány prostřednictvím kolektivní reflexe, ze které vyplývá vyšší motivace žáků pro hudební činnosti. Realizace muzikálu pozitivně rozvíjí vztah žáků k hudbě a umožňuje reagovat na současné trendy hudební výchovy. KLÍČOVÁ SLOVA dětský muzikál divadlo, mladší školní věk, hudební výchova, projektová výuka, hudební činnosti
Didaktický potenciál projektového pojetí výuky publicistického stylu a mediální výchovy na SŠ
Černý, Matouš ; Holanová, Radka (vedoucí práce) ; Vlčková, Jana (oponent)
Hlavním cílem této diplomové práce je na základě vlastní pedagogické praxe popsat a zanalyzovat možné přínosy projektového pojetí výuky publicistického stylu a mediální výchovy na SŠ. První, teoretická část se zabývá nejprve rolí médií a masmédií v moderní společnosti s důrazem na aktuální stav mediálního prostředí v ČR a na zvyklosti žáků a žákyň SŠ v konzumaci mediálních obsahů. Následuje vymezení pojmů mediální gramotnost a mediální výchova, soubor veřejně dostupných inspiračních zdrojů, kurikulární zakotvení tématu a pohled waldorfské pedagogiky. Poskytnut je také základní vhled do charakteristiky publicistického stylu a projektové výuky. Druhá část práce se věnuje popisu a reflexi projektu tvorby třídního studentského časopisu na Waldorfském lyceu v Praze. Nejprve jsou představeny principy autoevaluace učitele a zásady metodiky 3A (anotace-analýza-reflexe), dále je popsána geneze a kontext popisovaného projektu, jeho průběh a reflexe. Žáci*žákyně v projektu objevovali*y zákonitosti fungování novinářské redakce - sami*y rozhodovali*y o náplni i vizuální podobě časopisu, psali*y texty, navzájem si je editovali*y i korigovali*y a produkčně se podíleli*y i na samotném vydání časopisu. Na konci práce jsou shrnuty hlavní klady a zápory takto pojaté výuky a navrženy její možné alterace. Celkově může práce...
Terezínské deníky v projektové výuce
Jordánová, Helena ; Mikeska, Tomáš (vedoucí práce) ; Havlůjová, Hana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá využitím deníků z terezínského ghetta v projektové výuce. Jejich využití má být umožněno prostřednictvím série pracovních listů určených pro projektové vyučování. Přínos a úspěšnost vytvořených listů byly zjišťovány na několika skupinách žáků základních a středních škol. První kapitola práce je věnována teoretickému seznámení s problematikou projektů a projektového vyučování, následující kapitola pojednává o historii Terezína, třetí kapitola se zabývá terezínskými deníky a jejich autory, ve čtvrté kapitole jsou umístěny úryvky deníků, zařazené do příslušného historického kontextu. Do poslední kapitoly práce jsou zařazeny pracovní listy vytvořené na základě úryvků z výše uvedených deníků, jejich řešení a také hodnocení listů z hlediska jejich úspěšnosti u žáků. Poslední stránky práce jsou věnovány seznamu příloh a seznamu použité literatury a elektronických zdrojů. Práce na základě výkonů žáků při práci s listy dokazuje, že deníky jsou vhodným pramenem pro tvorbu pracovních listů o každodenním životě v Terezíně, do výuky přinášejí nové možnosti práce i širší pohled na probíranou problematiku.
Projektová výuka v hardwarově orientovaných předmětech v oblasti biomedicínského inženýrství
Havlík, Jan ; Horčík, Zdeněk
Příspěvek navazuje na text prezentovaný na konferenci Trendy v biomedicínském inženýrství v roce 2017 pojednávající o využití vývojové platformy Arduino jako nástroje projektové výuky. Popisuje změny, ke kterým v mezidobí došlo a výsledky, které tyto úpravy přinesly. Byla rozšířena množina vývojových modulů, které mají studenti k dispozici, byl zapojen další předmět a taktéž byla do výuky přidána práce s GitLab repozitáři. Vzniká tak systém výuky, která je pro studenty mimořádně motivační a umožňuje jim získat znalosti a zkušenosti, které jsou v jiných formách výuky jen obtížně dosažitelné.
Využití IoT na střední škole
Hanel, Filip ; Vaňková, Petra (vedoucí práce) ; Novák, Jaroslav (oponent)
Diplomová práce se zabývá technologickým trendem, kterým se v poslední době stal Internet věcí, a to v kontextu výuky na střední škole. Teoretická část práce se zabývá základními technologickými a technickými aspekty Internetu věcí, jeho definicí, historií a rostoucí popularitou. Dále se zabývá propojením tohoto trendu se vzděláváním, a to ve třech směrech. Nejprve myšlenkou chytré školy, poté návrhem vyučovacího předmětu a jeho osnovy, včetně hardwarovým i softwarovým vybavením a na závěr využitím IoT jako nástroje pro výuku neinformatických předmětů. Pozornost je věnovaná i různým vzdělávacím metodám formám výuky jako STEM, DIY, design thinking, projektová a problémová výuka. Praktická část se věnuje kvalitativnímu výzkumu a představení několika vybraných výukových aktivit. Výzkum se zabývá vnímáním tohoto trendu ve vybraných středních školách včetně doporučení ohledně výuky. Ze závěru šetření je patrné, že výuka zabývající se tímto trendem na většině škol již probíhá nebo se chystá zejména z důvodu rostoucí popularity tohoto trendu a tím i zvyšující se poptávky na trhu práce a komplexního propojení několika informačních disciplín jako programování, databáze, sítě s elektrotechnikou. Výuka může být vedena formou průřezového tématu, nejčastěji se jedná o předmět zabývající se programováním jednočipových...
Jak rostliny ovlivňují naši atmosféru - výukový projekt pro ZŠ
JANEBOVÁ, Klára
Cílem diplomové práce bylo vytvořit výukový projekt pro žáky základních škol s tématem, jak rostliny ovlivňují naši atmosféru. Navržený výukový program založený na projektové výuce se zabývá čtyřmi okruhy témat: ochlazování krajiny vegetací, isoprenoidy a atmosféra, prachové částice a vegetace a oxid uhličitý - vegetace - atmosféra. Byl ověřen v praxi na třech základních školách v Jihočeském kraji v 9. třídách celkem u 100 respondentů v měsících březen až duben 2023. Výuka botaniky na základních školách se soustředí především na životní děj nazývaný fotosyntéza a morfologii rostlinného těla. Vztahům mezi rostlinami a atmosférou se věnuje minimální pozornost. Vytvořený program má žákům ukázat některé oblasti vztahu rostlina-atmosféra a uvědomění si důležitost vegetace i pro člověka. Efektivita programu byla ověřena didaktickým průzkumem, kdy byl před aktivitou proveden pre-test a týden po aktivitě post-test. Získaná data byla zpracována, statisticky vyhodnocena a z výsledků vytvořeny tabulky a grafy. Ze závěrů je zřejmé, že navržená aktivita vedla k vyšší úspěšnosti v testech a tedy k lepšímu porozumění vlivu vegetace na atmosféru.
Možnosti využití volnočasové a zážitkové pedagogiky ve vztahu k výuce biologie a přírodopisu
Rybka, Jakub ; Rajsiglová, Ina (vedoucí práce) ; Kuba, Radim (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá zážitkovou a volnočasovou pedagogikou a možnostmi využití prvků těchto oblastí ve výuce na školách, a to převážně v biologii a přírodopisu. V úvodní části je potřebné vyjasnění pojmů a nepřesných definic, které je následováno krátkou kapitolou z historie zážitkové a volnočasové pedagogiky z převážné českého prostředí. Hlavní myšlenkou práce je poukázat na to, že prvky obou pedagogik se ve školách již poměrně hojně používají v rámci některých moderních vyučovacích metod. Vybrané metody jsou blíže popsány od jejich možných výhod a nevýhod až po jejich využití na českých školách. V závěru jsou poté porovnány právě se zážitkovou a volnočasovou pedagogikou pro potvrzení hlavní hypotézy bakalářské práce.
Integrovaná výuka českého jazyka na 2. stupni ZŠ
Kronovetrová Fingerová, Markéta ; Doležalová, Eliška (vedoucí práce) ; Komberec, Filip (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem integrované výuky českého jazyka na druhém stupni základní školy. Jejím cílem bylo zjistit možnosti a limity realizace této výuky. Podklady byly získávány prostřednictvím akčního výzkumu na ZŠ Na Rohu1 , kde autorka této práce celý rok učila ve třech osmých třídách. Pro tyto třídy navrhovala lekce založené na principech integrace složek českého jazyka, konstruktivismu a komunikačním principu. Ty dokumentovala a reflektovala. Druhotným cílem této práce bylo sledovat možnosti provádění samostatného akčního výzkumu v běžných podmínkách a na běžné základní škole, kde by se tento druh výzkumu mohl stát prostředkem k profesnímu rozvoji učitelů. Základ teoretické části práce tvoří kapitoly zabývající se mapováním různých koncepcí výuky českého jazyka a současné situace v České republice i v zahraničí. Na ně navazují kapitoly, které se zabývají principy, na jejichž základě byly stanoveny zásady pro tvorbu jednotlivých lekcí. Pozornost byla věnována též popisu zásad akčního výzkumu. Byly použity české i zahraniční zdroje. Gros empirické části je založeno na dokumentaci k jednotlivým lekcím. Celkově jich bylo vytvořeno 19, z toho 9 je zde podrobně zdokumentováno a reflektováno. Data byla získána ze dvou dotazníků, analýzy výstupů, skupinových rozhovorů s žáky,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 124 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.